ADS

ADS

Monday, November 12, 2012

:: MOGTT @ Ujian air gula

Hye!

Selamat Hari Deepavali utk semua yang meraikannya esok. korang dah start cuti ke? almaklumlah selasa cuti, khamis cuti. mesti ramai yang amik cuti straight gitew kan? hehe. aku? tak cuti pun. hado je kat opis ni haaaa.

ermmmmm....
actually nak cerita.......pasal test minum air gula atau bahasa sains dia MOGTT yang aku buat kat HUKM tadi. test ni nak uji samada kita ni ada diabetes ke tak. aku rasa tak semua akan buat test nih. tak silap aku normally org yg ada keturunan diabetes or history pregnant before this ada menghidapi diabetes baru kena buat. tapi according to doctor yang suruh aku buat test ni dia kata sebab umur 26 tahun ke atas and pregnant so mmg wajib buat. coz aku tanya kenapa aku kena buat sebab result time checkup semua ok and family aku takde history diabetes. bila odctor dah terangkan baru aku faham. appointment dah buat last week. then harini pagi2 buta2 aku and incikhubby g HUKM. sebab nurse tuh kata before pukul 8am kena ada kat Makmal C.

so pukul 7am dah gerak dari rumah. jalan pun clear. sebab sekolah dah start cuti + ramai yang dah cuti. so before 7.30am dah sampai HUKM. aku seperti biasa sampai2 nak pergi toilet dulu. sejak pregnant ni asik nak ke toilet memanjang. nak membuang air kecik. oooohhh yeaa, before kena buat  test ni aku kena puasa dari pukul 10pm. tak boleh makan ape2. boleh minum air masak jek. makkkk aiii. mmg lapar la! tapi nak wat camne kena ikut gak. kang result tah pape tanggung sendiri k...

Klinik O&G buka pukul 8am. so aku and incikhubby menunggu la depan klinik tuh sampai buka. dah buka mmg berduyun2 la org masuk. aku lak terus menuju ke Makmal C. dah expert da kat klinik ni sbb dah selalu pergi. hehe. so sampai situ letak la form. tunggu lagi. sempat la borak dengan 2 orang makcik ni. macam2 ceritanya. then dalam pukul 8.25am nama aku kena panggil. ok. dah start nebes. gilo ko. sape tak nebes sbb kena amik darah. bila masuk jek terus aku kasik tangan kiri. kang tangan kanan kang susah la nak wat keje kalau sakit. then nurse tu tepuk2 sikit kasik keluar urat. then aku nampak dia amik jarum. eeeeeeee....takut. tak sanggup. aku tutup mata. nurse ikat tangan aku and dia ckp tahan sikit ye. aku senyum jela dgn mata tertutup. nurse cucuk and tarik keluarkan darah. ok. rasa mcm nak jerit pun ada. aku takut jarum wei! (mungkin sbb tuh aku tak ditakdirkan utk jadi doctor mau pun nurse!) then dah setel amik darah nurse suruh amik air gula. dorang dah letak siap2 dalam polysterin cup. aku pun pergi dengan harapan nak amik cup yang airnya sikit. sekali hampeh! semua cup sama level jek airnya. cisss! amik jekla mana2. terus duduk. sebelah aku adalah akak sorang tuh. aku tgk dia relax jek minum air gula/glukos tuh. aku pn rasa sikit dulu. oooooo. air glukos biasa ke. aku dengan pantas minum sampai abis. hahahaa. hebat tak mak uols? serius sedap air gula tuh. takdela teruk mana pun rasa dia. kalau boleh nak lagik. hehehee. dah habis minum air gula aku pun pergi kat nurse. dia bagi aku satu kertas. dia cakap, nanti pukul 10.25am tepat datang balik sini ye. kita amik darah kali ke2. tapi still tak boleh makan apa2. nak minum pun air masak jek. sikit. dalam hati aku, erkkk? tak boleh makan lagi ke? baru jek rasa nak bedal nasi lemak kat cafe HUKM tu japg. huhu. so kuar dari makmal terus jumpe incikhubby. incikhubby ajak g cafe coz nak makan. so teman la incikhubby makan sambil aku baca paper. jeles gak tengok incikhubby makan. sedapppppppp jek sandwich tuhh. huhu. dah abis makan kitorang terus g kat kereta. nak rehat. incikhubby nak tidur katanya. sebab lama lagi nak tunggu. time tuh baru pukul 8.45am. lagi 2 jam kotttt. so dalam kereta aku mmg terus tidur la coz ngantuk sgt. hehheee.

dah puas tidur tengok jam dah pukul 10.15am. tu pun sbb alarm bunyi. kalau tak maunya kitorang tak sedar lagi. hahaaa. then terus balik ke Makmal C utk amik darah kali ke2. kali ni aku tanya nurse, nak tangan yang tadi ke tangan kanan pulak. nurse pun check tangan kiri mula2. then dia kata. bagi tangan kanan la coz tangan kiri aku tuh dah bengkak kena cucuk tadi. so aku pun bagila tangan kanan. and procedure sama jek cam memula tadi, tapiiiiiiiii kali ni darah tak mau keluar. then nurse keluarkan jarum and cucuk lagi sekali. still darah tak mau keluar. adalah terpancut sket darah. aku dah start nak nangis. sakit wei.....! huhu. then nurse kata. darah tak keluar la. kita try tangan kiri lak. aku pun bagi la tangan kiri even tau confirm sakit ni coz tangan kiri aku tuh mmg dah bengkak. nurse pun try cucuk lagi. tapi aku dengar dia kata. ish, napa tak keluar ni. then nurse sorang lagi datang kat aku. dia kata kat nurse tuh, cucuk dalam sikit lagi. dalam hati aku kata, tau tak sakit????? time dia cucuk dalam sikit tuh aku rasa nak jerit. argghhhhhhh!!!! cepat la amik darah aku. huhuu. tapikan nasib baik nurse ni baik. mintak maaf banyak kali. so takdela aku rasa nak marah sgt. dah berjaya amik darah tuh aku terus kuar. before keluar nurse pesan suruh aku tekan sikit kapas yang cover darah tuh coz dia kata urat aku besar and darah akan senang mengalir banyak. huhu. dah keluar terus pergi kat incikhubby. muka aku dah sedih dah time tuh. airmata tinggal nak jatuh jek. terus cerita kat incikhubby. dia kata, biasala tuh, tangan rasa lenguh2 and bengkak sket sbb amik darah. time nak kua HUKM airmata aku dah mengalir laju. sakit weiiii.... tapi kejap jek pun nangis. dah sampai kereta dah ok balik. hehe. tapi still rasa sakit.  tangan kiri aku mmg tak bley gerak memula. coz sakit. dah lama2 baru ok. nx time takmo lagi amik2 darah. boleh tak??? huhuu. ohhh yea, result test ni tak keluar on the same day. 2days after baru kuar. so aku kena tunggu 14hb. nurse tuh kata HUKM yang akan call. if ada problem dia akan bagitau. and if dia takde call maknanya Alhamdulillah result takde masalah pape.kalau nak tau jugak 14hb tu call jek la HUKM balik tanya. hopefully result aku takde masalah pape. Amin.....

nampak tak darah tuh and kesan2 cucuk kat tangan aku. huhu. :(

No comments: