ADS

ADS

Wednesday, November 21, 2012

:: Checkup + suntikan ATT

Last Monday ada checkup kat KKIA. checkup kat KKIA as usual waktu petang. dan seperti biasa juga ofcos la incikhubby yang teman kan. hehe.
ok. macam biasa.timbang berat (Alhamdulillah. naik 2kg) then check blood pressure (Alhamdulillah. normal). urine test (Alhamdulillah. ok) and blood test (Alhamdullillah normal). then after dah checked semua2 tu kena tunggu utk masuk bilik rawatan iaitu kena jumpa dgn nurse. part nih mmg lama sikit la nak tunggu. tapi nasib baik klinik ni selesa. so takde la rasa serabut sgt. so bile dah sampai turn aku. nurse suruh baring kat katil. check perut and ukur tinggi rahim dan juga check jantung baby. Alhamdulillah jantung baby ok. average degupan 147 - 150 :) time ni mula2 nurse suruh aku start kira dah carta gerakan baby coz dia ingat aku dah masuk 30weeks (nurse nih ikut EDD yg mula2). pastu aku gtau la apa yang doctor HUKM gtau aku (penat taw nak cerita byk kali. rasa nak kena rekod jek story pasal date EDD aku nih). so pregnancy aku ni baru 25 weeks. nurse yg ukur tinggi rahim pun gtau aku yg ketinggian baru 24cm jek. then nurse tanya dah buat ke suntikan kancing gigi? aku pun cakap la belum. nurse suruh aku buat pas checkup tuh. aku dah cuak. gila ko. kena jumpa jarum lagi. huwaaaaaa :'( takmau!!!

tapi nak buat camna kena buat gak. so aku kena la pergi bilik suntikan hantar buku merah and tunggu lagi sampai no. kena panggil. dah sampai turn aku pun masuk bilik tuh. dalam tuh ada sorang lagi tengah kena suntik. muka mmg cuak jek aku tengok. aku ni lagila kecut perut tgk jarum tuh. tapi cuba sedapkan hati kata alaaa jarum ni kecik jek. jarum amik darah aritu lagi besar. huhuu. dah sampai turn aku, aku tanya nurse suntikan ni utk apa. nurse cakap ni untuk kancing gigi dan cegah kuman .nama saintifiknya ialah suntikan Anti Tetanus Toxoid (wahhh. gitewww!) nurse tanya aku nak inject belah mana. aku terus kasi tangan kiri. even tgn kiri aku ni tak berapa elok lagi pas amik darah aritu. ok. nurse start inject. ok. tak sakit mana pun. mcm inject time form 3 dulu2. hehee. mcm kena gigit semut jek. so mommies jgn risau ye. tak sakit mana pun. ok tipu. adalah sakit sikit pas dia da masukkan vaksin tuh. sakit biasa jek. amik darah lagi sakit dari inject ni taw! huhu. dah selesai inject aku tanya nurse lagi. ni sekali jek ke inject? nurse kata kalau 1st time pregnant kena 2x inject. apa maknanya tuh? maknanya next month checkup kena inject ATT ni lagi coz aku baru 1st pregnancy. kalau dah banyak kali pregnant baru die inject sekali jek. adoooooi! kena jumpa jarum lagi next month. huwaaa. :'( takpe la. for you my dear baby :)

credit to google


No comments: