ADS

ADS

Saturday, February 14, 2015

:: Muhammad Uwais Bin Mohd Syapri :)

Assalamualaikum wbt ... dah lama gile tak update blog ni. Berapa kali type last2 tinggal kat draft sebab melayan Muhammad Uwais. Jeng3. Sape Muhammad Uwais??? Meh meh nak story sket.

Alhamdulillah aku telah selamat melahirkan seorang baby boy seberat 2.75kg on 12/12/2014, jam 3.28pm. Nama baby ialah Muhammad Uwais Bin Mohd Syapri. Maksud nama korang boleh google la kot kan. Hihihi.

Alkisah cerita kelahiran Muhammad Uwais ni camni citenya. Malam 11hb tu aku da sakit2 perut sebenarnya. Asik rasa nak ter..... jek. Brape kali keluar masuk toilet. Tapi aku ingatkan sakit perut biasa jek la kan. So malam tu memang tak tido nyenyak sbb kejap2 bangun. Nak kejut incikhubby tak sampai hati pulak.

Dah  pagi tu siap2 la nak g keje. As usual incikhubby yg hantar sebab mmg tunggu masa nak bersalin. Time tu inform la incikhubby pasal perut aku yang tak sedap. Incikhubby kata takyah la g keje. G hosp utk check. Aku cakap takyah. Sbb previously pun rasa sakit2 camni pastu iye2 jek g emergency last2 doc cakap tu false contraction jek. So aku bajet false contraction jugak la yg kali ni.

So still jugak la pergi keje. Tapi dah siap2 pesan kat incikhubby jangan g memana and standby area ofis aku jek. Sbb takut tiba2 nak balik. time kat ofis mmg aku tak boleh buat keje. Contraction menjadi2. Actually start pukul 7 lebih pagi tu aku da catat every berapa minutes rasa contraction. So kalau ikut dari tu mmg rasa sakit 5-10min.

Then dalam pukul 10.30am aku rasa betul2 dah tak larat nak buat kerja terus inform kakyana manager aku tu yg aku nak balik sebab tak larat. Dia siap pesan takyah balik terus jek ke hospital utk check bukaan. Dalam kereta tu aku cakap kat incikhubby takyah la g hospital. Aku nak balik rumah rehat jek. Boleh la camtu kan. Tapi incikhubby berkeras jugak nak ke hospital.

Sampai hospital terus ke emergency. Nasib baik tak ramai org. So nurse terus cek bp semua and cek ctg. Doc pulak cek bukaan. Rupa2 nya time tu bukaan da 4cm. So doc suruh nurse tolak aku ke labor room. Time tu aku cam blur2 lagi. Eh betul ke kena bersalin harini. Nurse pulak da siap called incikhubby suruh prepare baju baby semua.

Dalam 11am lebih aku masuk labor room. Doc informed selalunya nak tunggu bukak lagi 6cm lebih kurang 6jam gak kena tunggu. Dalam hati aku makkk aii lamanya. Dah doa macam2 dalam hati supaya dipercepat dan dipermudahkan.

Aku pulak dengan tak breakfast and tak makan ape2 langsung. Mintak ngan nurse nak makan dulu sbb takut takde energy nak push. Nurse gtau actually dah masuk labor room tak boleh makan. Tapi dia kesian and suruh la aku called incikhubby beli milo and roti. So tu jek yg sempat aku makan before deliver.

Dari 4cm ke 5cm tu agak lama jugakla tunggu. Time tu boleh tahan sakit lg. Pastu doc informed nak pecahkan air ketuban. And nak masukkan ubat air utk cepatkan progress. Pas pecah air ketuban rasa lega sket. Tapi pastu contraction makin kuat. Pas masuk ubat tu lagiiiiii la bertambah sakit.

Aku just boleh pejam mata and doa apa yg patut. Rupa2nya time tu mak aku dah sampai hospital and tengok progress bukaan aku dari luar. Dia siap tanya nurse apa aku buat kat dalam labor room. Nurse kata aku nampak ok je and tgh tdo. Eh eh bilanya aku tdo. Pejam mata jek nak lawan rasa sakit. Huhuu.

Bila dah time sakit yg teramat sgt tu aku pun panggil nurse. Dia cek bukaan pastu cakap sabar ye puan. Still 5cm. Aikkk. punyala rasa sakit still 5cm???? Tak caya aku! Pastu dlm 5minit aku panggil nurse lain pulak. Dia cek lagi bukaan. Sekali da bukak 8cm da. Haaa kelam kabut prepare pape yg patut. Sampai doc terlupa nak panggil incikhubby masuk. Hukhuk.

Time tu doc tapi tak bagi push lagi. Tapi aku cakap tak tahan. Betul2 rasa nak terberak and nak push jugak. Pastu doc kata push jek la. Simpan and curi nafas then push. Perghhh. Mmg berkali2 la cubaan menge'push'. Doc bagi aku sedut ape benda mcm oksigen tu utk tahan sakit. Tapi yg hadooo aku rasa rimas jek pakai benda tu plus still rasa sakit jek.

Setelah berkali2 tak boleh aku cakap kat doc aku dah tak larat. Suruh doc buat la apa2 yg patut. Aku siap suruh doc vacum.sekali kena marah daa ngan doc. Hahaa. doc ckp baby takdela besar mana. Kang kalau vacum takut kepala baby tak cantik.

Then setelah diberi semangat oleh doc2 dan nurse2 yg ada maka terkeluarlah kepala. Pastu push lagi keluarlah seluruh badan baby. Alhamdulillah..... aku ingat dah setel.sekali doc suruh push lagi utk keluarkan uri pulak.

Haaa. Masa time kepala baby dah keluar doc suruh aku jenguk kepala baby tu. Aku blur2 jek. Yg aku nampak byk darah. Nasib aku pakai contact lense kalau tak kelabu asap la tak nampak apa lgsg. Hahaa. Pas baby keluar terus doc letak baby atas dada aku. Ya Allah time tu aku tak dapat nak gambarkan mcm mana perasaan. Semua rasa sakit hilang!

Lepas semua keluar,tibalah saat jahit menjahit. Time jahit tak rasa apa pun sbb doc da bius. Memula jahit dlm. Pastu jahit luar. Time tu brape kali aku tanya doc bila nak siap. Sbb aku rasa macam lama jek doc tu jahit. Kui3. 6 jahitan kena. Amik kawww.

Pastu nurse amik baby utk dibersihkan and doc suruh aku rest. Time tu dapat la air milo. Tp aku minum sikit jek sbb penat and mengantuk. Time tu smpat la lelap jap b4 nurse kejutkan nak bwk aku and baby ke wad. Sebelum keluar ke wad incikhubby azan and iqamahkan baby.

Alhamdulillah... syukur sgt2 urusan bersalin aku ni Allah permudahkan. Dengan berkat doa suami,family and kawan2 serta berkatnya baca surah Maryam. 11am lebih msk labor room. 3.28pm selamat bersalinkan Muhammad Uwais.

Muhammad Uwais Bin Mohd Syapri... mommy and papa doakan semoga membesar dengan sihat dan jadi anak yg soleh. Muhammad Uwais pemberian Allah sebagai pengganti kakak Khayrah Batrisyia.

Khayrah Batrisyia... u will always be our baby. Mommy and papa  sangat2 sayangkan kalian berdua. Cuma bezanya kakak Khayrah Batrisyia berada di alam lain bersama Maha Pencipta.

Muhammad Uwais...mungkin mommy and papa tak dapat berikan kesemuanya sempurna. Tapi mommy and papa akan berikan yg terbaik utkmu syg. Ya Allah permudahkan urusan kami dalam menjaga amanahMu ini. Amin...

Jom layan gambar2 Muhammad Uwais. Welcome to the world my dear. Muhammad Uwais day 1:

No comments: