ADS

ADS

Saturday, March 12, 2011

:: Hikayat Merong Mahawangsa (review)

akhirnya tercapai juga hasrat aku nak tengok movie Merong Mahawangsa ni. as my previous entry aku teringin nak tgk muvi ni. so kakak aku pn booking ticket on Tuesday (semangat kan. padahal cite tu kua ari khamis ;)) so hari Jumaat malam aku dan Family (13 org kesemuanya..kakak aku sorang tak dapat ikot) gerak after Maghrib menuju ke Jusco Cheras Selatan. perggghh..nak masuk Jusco jek dah jammed giler kot...ade sales agaknya. dengan perot yg lapar kitorang terus jek beli popcorn. tak sempat la nak makan bagai coz muvi start kul 9pm.

tepat kul 9pm masuk. nasib baek kakak aku pilih seat baekkkk punyer! aku duk betul2 kat tengah eh...hehehee..


Review::
Cerita ni bagus. Kalau org yg minat Sejarah mesti suka. yela..selalu dengar jek nama ni tapi tak tau sejarah disebaliknya... overall KESEMUA pelakon dapat membawa watak mereka dgn baik (Khir Rahman terutamanya...dan juga Stephen Rahman semestinya). bahasa Melayu yg digunakan juga sangat indah dan kebanyakannya  dlm movie ni dituturkan dlm bahasa Inggeris. tapi KRU perlu lagi membuat penelitian pada unsur sejarah. Unsur sejarah mst byk lagi yg perlu diterapkan dlm cerita ni. adegan peperangan mmg menakjubkan. babak sedih apabila Merong Mahawangsa mati diakhir cerita. Lakon layar, muzik latar, tempat2 yg digunakan untuk cerita ni juga sgt menarik. As a conclusion, KRU Studios berjaya menghasilkan satu filem epik Melayu yg MANTAP! Tahniah!!!!

p/s:: bila dah tonton movie ni rasa nak tau dengan lebih lanjut lagi pasal Merong Mahawangsa ni :)

No comments: